This brainstorm of feelings

Fredag den 5:te Oktober är den viktigaste och bästa dagen i ditt liv. För då fyller ju jag 20, precis som du inte redan visste det liksom.

Fyllde jag verkligen år förra året? Det känns som evigheter sen och jag glömmer hela tiden att jag fyller år snart. Jag börjar glömma bort att jag själv fyller år!? WHAT'S UP!?

Ju äldre jag blir ju tråkigare blir det att fylla år. När jag var liten önskade jag mig allt jag inte hade råd med. En cykel, en stereo, en radiostyrd bil, Transformersgubbar- ja ni vet. Nu när jag har ett jobb har jag ju råd med det mesta, så det blir ju att önska sig mer emotionellt värdefulla saker. När jag fyllde 18 önskade jag mig förberedande saker inför vuxenlivet, av familjen och andra vuxna. Saker som de haft mycket nytta av eller saker jag hade att se fram emot i mitt fortsatta liv. Den gången fick jag bland annat en världskarta av min farbror där han pekade ut de ställen i världen som jag måste åka till. Nu när jag fyller 20(som jag ser som den sista viktiga och speciella födelsedagen, vad är det som är så jävla kul med att fylla 50?) blir det lite under samma tema. Att inte önska sig dyra prylar för det är trist och det kan jag köpa själv. Att be om saker som kanske inte alls är dyrt men ack så värdefullt.

När jag tänker på att jag fyller 20 får jag ångest. Tidigare i mitt liv har jag aldrig tänkt "oj nu är jag ju gammal" utan tyckt att jag fortfarande är ung. Men nu, när vi har en praktikant från Ljunkan på jobbet som är 16-17 och jag tänker "snorunge"-då känner jag mig gammal. Jag vägrar att bli 21. Då är man ju halvdöd. För varje dag mer än 20 som går kommer jag leva med en allt tyngre ångest över mina axlar. Det känns lite opepp.

"Let us be lovers we'll marry our fortunes together
I've got some real estate here in my bag
So we bought a pack of cigarettes and Mrs. Wagner's pies
And we walked off to look for America
Cathy I said as we boarded a Greyhound in Pittsburgh
Michigan seems like a dream to me now
It took me four days to hitchhike from Saginaw
I've gone to look for America
Laughing on the bus playing games with the faces
She said the man in the gabardine suit was a spy
I said be careful his bowtie is really a camera
Toss me a cigaret I think there's one in the raincoat
We smoked the last one an hour ago
So I looked at the scenary she read her magazine
And the moon rose over an open field
Cathy I'm lost I said though I knew she was sleeping
I'm empty and aching and I don't know why
Counting the cars on the New Jersey Turnpike
They've all come to look for America
All come to look for America"

2 comments:

Kattis said...

Gud vad kul du kommer att ha när du tittar tillbaka på den här texten om 5-10 år.

. said...

Word, det är ju skrivet med lite glimpse in the eye som man säger i staterna :P