2 Bad

Jag gillar när det är dimma, när saker och ting blir lite störda ur sida vanliga mönster och så, precis som jag tidigare skrivit om när det blåser. Idag när jag åkte till Far låg dimman tät över sjön och skogarna, och det var knappt jag såg vägen framför mig. Lite lagom kusligt mysigt sådär som det ska vara. Jag kom att tänka på för ungefär ett år sedan eller så, när jag och Mor åkte hem efter att ha spelat Djembe hela kvällen, och det var så tät dimma så man knappt såg tio meter framför sig. Jag minns att jag tyckte det var helt osannolikt. Fascinerande, men samtidigt lite skrämmande. Skrämmande för att när det är dimma på dagen och man inte ser långt är det oftast inte så big deal, men på natten är det en annan sak. På natten är det mörkt, och där det vanligtvis ska finnas lampor och gatbelysning, finns plötligt ingenting. Det är helt svart. Jag kommer ihåg hur surrealistiskt det kändes att åka den sista biten hem och titta mor Berg, som inte ligger mer än 400 meter bort, och konstatera att det inte fanns något annan än totalt mörker. Samma sak hände nu när jag åkte bil hem från Far, och skulle titta mot stan över sjön. Där var nu istället för lampor, ljus och reflektioner av detta i vattnet, ingenting. Det kändes som om hela sjön helt plötsligt sugits upp i rymden och det nu bara var ett stort avgrundshål kvar. Konstig känsla.


I detta väder, åkandes bil ensam kl 23:04 en vardagkväll, finns inget bättre att lyssna på en Michael Jackson. Det tunga basgunget i Bad, de flygande gitarriffet i Black & White och det fenomenala sånginsatsen på They don't care about us fick mig att njuta när jag gled fram i denna tysta, kalla mjölk av dimma som låg som en slöja över landskapet. Michael Jackson är en av mina första och största idoler och har så varit sen jag var runt sju år gammal. Jag ställer mig opartisk till frågorna runt vad han har haft med barn att göra genom åren, men hans musik kan man aldrig ta ifrån honom. Även om han någon gång skulle bli dömd för något av det han blivit anklagad för, kommer jag i vilket fall aldrig sluta älska hans musik. För bakom denna likbleka, näslösa och hålögda ikon finns en man med en musikalisk känsla och dansmooves som saknar motstycke i historien. En man vars namn är känt över hela jorden, en man som uppfann moonwalken, en man som sålt över hundra miljoner skivor.

No comments: