Ajabaja

Tidigare har jag tragiskt nog aldrig ordentligt reflekterat över det, men i år blev det pinsamt uppenbart för mig, i och med årets upplagor av alla galor och årssammanfattningar. Jag tänker givetvis på könsindelningen av priserna. Jag fattar ingenting. De flesta förstår att det är oftast är mest rättvist att ha könsindelning i sport och idrott, då män av naturen har bättre fysiska förutsättningar. Mer procent muskler per kilo, som ett exempel. Detta kan jag acceptera, för det har vissa logiska grunder att stötta sig emot. Däremot att dela in prestation i konst efter kön, är ju så förlegat och bakåtsträvande att jag skäms bara av tanken. Om du frågar mig om sanningen så tvekar jag. Kan det vara så att man tagit efter denna uppdelning bara av tradition, eller fanns det människor som en gång i tiden tyckte sig se en kvalitativ skillnad mellan könens konstnärliga uttryck? Jag tar för givet att det är det senare dessvärre. Det sägs att Sverige är väldigt har väldigt lite könsdiskriminering, men det är inte sanningen nu. Uppdelningen är konstig, och väldigt dum. Årets regi eller manus, kan vinnas av vem som helst, men däremot är huvud/birollerna uppdelade mellan manligt och kvinnligt? Varför? En tjej som spelar musik med ett kompband kan bara vinna årets kvinnliga bla bla. Om hon är frontfigur i samma band, med exakt samma uppställning av folk och hon fortfarande skriver all musik, kan de bara vinna årets grupp. Om en kille sen får för sig att göra covers eller tolkningar av tjejens musik, kan han få pris som årets manliga. Just det, bara för att han är en man. Varför? Dissa hela det gamla systemet och gör istället plats för nya kategorier. Det är givet att inte dela in konst på grund av kön, det är så logiskt, alla fattar utom du..

1 comment:

Kattis said...

Bra David! Du har fattat!