201?

Alla ser med ljus framtid på framtiden. 2010. Den nya decenniet. Allt kommer hända. Eller?
I Stockholm börjar de med att byta ut alla åkremsor till kommunal trafik till plastkort. Detta medför en hel del problem, men det stör mig mest för att nu har man ingen som helst anledning till mänsklig kontakt över huvud taget längre, ingen behöver ju stämpla. Och det gäller ju allt. I linköping införs numera totalt kontantstopp på alla bussar, och också där finns nu bara kort till alla resor. Det kallas utveckling och förändring, och jag har alltid haft svårt för det. Speciellt då det tar ifrån mig att möta en annan människa för några korta sekunder, eller fingra med lite sedlar.

Maskiner ersätter människor. Datorer ersätter pappersarbete. Och betydligt mer än så. Behövs vi människor i framtiden? Man fnyser åt framtidssamhället i filmer men mer och mer tycker jag mig se tendenser till att det är precis så det kommer bli. På en enkel 50 minuters resa till mitt senaste jobb sågs jag av närmare 35 övervakningskameror. Och det var bara de jag tilläts att se. Övervakning, kontroll, regler. Mindre plats för humanitet, fantasi och känsla. 2050 kommer det enligt uträkningar finnas 9 miljarder av oss på jorden. Redan idag har vi överbefolkat jordklotet. Man behöver inte tro på Maiakalendrar för att förstå att det inte kommer fungera så bra. Om 2010 ska vara starten för något nytt, hur skulle det vara med lösningar på den idioti vi grävt ner oss i?

No comments: