Shutzpan

Jag gillar att läsa DN. Jag hatar DN. Jag skaffade det för att hänga med i världen, för när man inte tittar på TV eller lyssnar på radio, ja då är det helt enkelt jävligt svårt att veta vad som händer. Det bästa med DN är att jag lär mig massor nya fina ord och att jag vet vilken politisk konflikt som är på tapeten just nu. Och att Obamas smekmånad är över. Men i övrigt lider jag när jag läser, för den visar mig bara allt jag missat. Undergroundrörelser, inriktningar, författare och skribenter. Böcker, filmer och sammanhang. En del som utspelade sig för 49 år sedan-inte så mycket att göra åt, men mycket om samtiden som jag inte riktigt upptäcker förrens det är över. Som om alla vet något jag inte vet. Men det är väl det som är att vara kulturell antar jag, att jaga vetskapen om allt och alla, inte slösa en sekund på dekadens. Ha lika bra koll på historien som det som händer tio år framåt och dessutom redan ha hunnit analysera det och skrivit en bok om det. Är det en sådan människa jag vill bli? Nej, men jag önskar jag hade lite mer koll på kultur, tror jag.

Idag blir det fotomässa och en öl eller fem.

No comments: