Sight

Är det OK att säga svart? Jag provar.
Igår såg jag en svart kvinna som skulle med samma buss som mig. Hon var typiskt klädd för en svensk, modemedveten kvinna som är 37 men inte vill erkänna att hon är en dag äldre än 24. Det som dock fick mig att reagera var ett par riktigt stora ärr utmed hennes ena arm, och det fick mig genast att tänka på alla de livsöden människor bär på. Paus.
(Precis då kom jag på mig själv med att vara fördomsfull. För det jag hade tänkt var att för att hon var svart hade hon haft en fattig tuff uppväxt någonstans i Afrika, och någon gång under denna tid fått dessa iögonfallande ärr. Till slut hade hon tagit sig därifrån och flytt till Sverige).
Play. Nu stod jag stum av insikten av min egen dumhet. Det är klart att det skulle kunna vara så, men chansen att det inte var så var ju faktiskt precis lika stor.

No comments: